2010. május 30., vasárnap

Plantain avagy főzőbanán

Azt hiszem ideje egy kicsit a ghánai konyháról is írni, aminek én sajnos nem vagyok nagy mestere, de olyan ételeket amiket szoktunk készíteni itthon szívesen megmutatok. Ami szerintem mindenkinek ízlene az a sült plantain.( ejtsd:planten) A főzőbanánt nem édességként, gyümölcsként használják Afrikában, hanem zöldségként, kb. úgy mint a krumplit nálunk. Budapesten van néhány afrikai vagy indiai ételeket árusító üzlet, ahol be lehet szerezni, vidékről nincs információm sajnos. Ha valaki Bécsben jár ott is könnyen megveheti. Abban is hasonlít a krumplihoz, hogy ha valaki még soha nem evett krumplit és eléteszed főzve és sütve, akkor valószínűleg a sült változat fog neki ízleni. Szóval olajban sütve szerintem nagyon finom, főzve én nem szeretem. Ha még viszonylag éretlen, akkor ropogósra fog sülni,ezt használják amikor vékonyra vágva csipszet gyártanak belőle. (A kész csipsz szintén kapható a fent említett helyeken) Ha már érettebb, jó puha , és úgy sütöd, akkor kicsit karamellizálódik benne a cukor és ettől nagyon finom lesz. Szokták úgy is süti, hogy felvágott plantaint összekeverik gyömbérrel, turmixolt hagymával, sóval, erős paprikával(Erős Pista), hagyják állni, és ezután sütik, ez a Kelewele. Ha már nagyon érett a plantain, akkor összeturmixolják , sóval borssal, gyömbérrel ízesítik, kevés liszttel sűrítik, és kis "fánkokat" sütnek belőle kanállal adagolva az olajba. Ezt a harmadik variációt most még nem csináltam meg, a másik kettőhöz jó étvágyat!

  Sült plantain 
 1.A plantain jóval nagyobb mint a normál banán, a két végét vágd le, oldalt hasítsd fel a héját, így könnyen kiszedheted belőle. 

 2. Kicsit ferdén vágd karikákra, és aztán már sütheted is. Ne tegyél többet az olajba mint ami kényelmesen elfér a serpenyőben, és állj melette, mert ha pirulni kezd akkor utána már hamar megég.

 3.Ugyanúgy kell sütni mint a krumplit, de ha megpirult az egyik oldala akkor egyenként fordítsd meg, ne kavargasd, mert egyébként összeragad.

 4. A végén szedd papírtörlőre, mert beszívja az olajat. Lehet sózni is ha akarod. ( Amúgy nem diétás finomság, olajos, és kalóriadús!) 








Plantain avagy főzőbanán
Plantain avagy főzőbanán
Plantain avagy főzőbanán



7 megjegyzés:

  1. Szia Ildi! Istenem én mennyire szeretem! Szinte minden hétem készül is nálunk ilyen finomság! De jó, hogy rádtaláltam. Ezentúl rendszeresen jövök! Nézz be te is hozzám ha van kedved!
    Puszi: Ihaza Réka

    VálaszTörlés
  2. Én a kubai változatot ettem és tényleg nagyon finom. :o)

    Ők elősütik, egy faeszcájggal szétnyomják és végleg megsütik.

    VálaszTörlés
  3. Ildi, en eppen penteken hajkurasztam plantain-t a varosban. Az egyik afrikai bolt 5 euroert ad egy hatalmas nagy szatyor plantain-t, osszesen 3 db erett volt a szatyorban. Atszaladtam a masik afrikai boltba, nalunk elfogyott, a halal shop-ban pedig szinten csak meregzold plantain-ok voltak. Es nekem pont pentek estere kellett volna a plantain, magyar vendegeket vartunk es nekik akartam vala megmutatni, milyen is az a palantain (risottoval es elmagyarositott piros szoszban fozott lazaccal koritve). Vegul is ezen a 3 db erett plantain-on osztoztunk nyolcan, igyekeztem vekonyan szeletelni.
    A tobbi eretlent betettem a hot press room-ba, mondanom se kell, a kovetkezo heten reggel, delben, este plantain-t fogunk enni, annyira erik.

    VálaszTörlés
  4. Szia, azt szeretnem megkerdezni h hol vannak ezek a boltok? Mar regota keresem az ilyen boltot. Elore is koszi

    VálaszTörlés
  5. Sajnos nem élek Pesten már néhány éve, de elvileg a Szép kis Indiában kapható. Bp. VII: Wesselényi u 36., a másik bolt címére már nem emlékszem.

    VálaszTörlés
  6. te minden kaját szenesre égetsz? nagyon rákosító egy szokás, legalább ellensúlyozd sok antioxidánssal.

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...